“In juli 2021 ben ik bij FITZ Finance & Control gestart. Ik had toen, sinds mijn studie Bedrijfseconomie, zo’n 3 jaar werkervaring opgedaan in de richting van Financial Control. In ruim 2,5 jaar heb ik 6 opdrachten mogen doen als Financial Controller en Auditor Controller. Daarnaast ben ik direct bij indiensttreding in 2021, begonnen met de premaster en master in Controlling waarvan ik inmiddels in het laatste jaar zit.”
Het QuickScan projectteam
“Bij de jaar-aftrap in januari 2023 werd bekend dat we meer focus wilde leggen op de Finance & Control QuickScan. Een begrip wat ik al regelmatig voorbij had horen komen.
Het optimaliseren en verbeteren van processen, structuren, systemen, mensen en sfeer op de werkvloer heeft mij altijd al geïnteresseerd. Vooral het in kaart brengen van processen, KPI’s en structuren aan de hand van schema’s, diverse matrixen of proces flow diagrammen, om vervolgens kritisch te kijken naar mogelijke optimalisaties en verbeterpunten in de efficiëntie en effectiviteit, vond ik al leuk sinds mijn studie Bedrijfseconomie.
Na de aftrap in januari 2023 kreeg ik, samen met een aantal andere Consultants, een mail vanuit het QuickScan team met de vraag of wij interesse hadden om ons aan te sluiten bij het QuickScan team. Een uitnodiging waar ik graag op in ging.
De eerste stap was het maken van een persoonlijkheidsvragenlijst om dieper in te gaan op mijn karakter en drijfveren. Gevolgd door een proeftuinsessie, onder begeleiding van twee Lead Consultants, voor alle Consultants die zich hadden aangemeld. Tijdens deze sessie kregen we meer uitleg over de QuickScan en door middel van rollenspellen leerden we alle ins en outs van de scan. Ook kwamen de potentiële QuickScan trajecten die op dat moment liepen bij klanten aan bod.
Dit werd allemaal samengebracht en daarmee was het QuickScan team een feit vanaf voorjaar 2023!”
De FITZ Finance & Control QuickScan
“Een QuickScantraject start meestal met een vraag, onderwerp of een probleem wat een opdrachtgever onderzocht wil hebben. Soms is het een gerichte vraag zoals het in kaart brengen en optimaliseren van het crediteurenproces. Of het in kaart brengen van alle verantwoordelijkheden en taken in een team, en beoordelen of de huidige structuur de juiste is. Soms kan het ook een open vraag zijn, dan is er geen specifiek probleem maar wordt er onderzocht of er verbeterpunten zijn, en zo ja welke.
Een QuickScan gaat eigenlijk altijd over mensen, processen en systemen en gaat verder dan alleen de verbetering zelf. Ook het implementeren van de optimalisaties en een stuk verandermanagement wat hierbij komt kijken, zoals omgaan met beschikbare capaciteit en weerstand. Voordat de QuickScan van start gaat vinden er altijd gesprekken plaats tussen een Lead Consultant en de klant voor het afbakenen van de scope van de opdracht.
De scan zelf wordt meestal aan de hand van interviews met de medewerkers van de klant gedaan. Hoe meer betrokken medewerkers je spreekt, hoe beter en onafhankelijker het beeld is wat wordt geschept. Vervolgens halen we, binnen de scope van de opdracht, alles uit de interviews hebben met betrekking tot knelpunten, verbeterpunten en de weg naar de verbeterde situatie om uiteindelijk een passend advies te kunnen schrijven.”
Toegevoegde waarde
“Elke QuickScan levert een concreet adviesrapport op. Voor de klant geeft dit adviesrapport een helder inzicht, en een onafhankelijke blik van buitenaf op de organisatie in het kader van financiële processen, mensen, systemen en processen.
Eigenlijk is een vervolg op de scan altijd wel nodig om het advies te implementeren en tot een succes te brengen. In sommige gevallen is er een Consultant van FITZ betrokken bij deze verdere implementatie. Het is altijd leuk als er een vervolgopdracht uit komt, dan blijkt dat de klant tevreden was over de aanpak van de scan en onze manier van beschrijven en adviseren. Vaak krijgen we dit ook terug vanuit de medewerkers van de klant, bijvoorbeeld dat ze de interviews als prettig hebben ervaren.
In mijn tijd bij FITZ heb ik bij mogen dragen aan drie QuickScans. De eerste had als doel het opnieuw plaatsen van verantwoordelijkheden en taken in een Finance team, hierin was ik mede verantwoordelijk voor het afnemen van interviews met medewerkers van de opdrachtgever en het schrijven van het uiteindelijk adviesrapport. Bij de andere twee QuickScans heb bijgedragen aan het adviesrapport zelf.
Werken aan de QuickScan, naast werken op een opdracht, vergt de nodige planning. Het is wel eens voorgekomen dat ik twee weken geen opdracht had en dit toevallig samenviel met een scan. Gedurende een opdracht is het altijd het een kwestie van goed plannen en de benodigde tijd voor de QuickScan goed afstemmen met de opdrachtgever. Ook werd er voor de start van een nieuwe opdracht aangegeven dat ik soms een dag of twee dagen afwezig kan zijn voor een scan.
De weken waarin een opdracht en een QuickScan gecombineerd worden zijn vaak druk maar heel afwisselend!”
Volgende stap
Inmiddels heeft Vera afscheid genomen van FITZ Finance & Control en daarmee het QuickScan team. Zij zet haar finance carrière voort bij RTL Nederland. Een mooie stap voor Vera en een aanwinst voor RTL Nederland als je het ons vraagt!